Powered by Blogger.

Kerajaan BN Tidak Peka Isu Kemiskinan

SHAH ALAM 27 MAC : Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail dalam pergulungannya di Dewan Undangan Negeri hari ini mempersoalkan tindakan pentadbiran kerajaan negeri sebelum ini mengumumkan kadar peratusan kemiskinan di negeri itu hanya 0.05 peratus pada tahun 2005.
Katanya, hal itu menunjukkan kerajaan dahulu tidakdan peka menjadikan isu kemiskinan sebagai satu permasalahan yang serius.

Persoalan itu ditujukan kepada Yap Ee Wah (Adun Sungai Pelek-BN), yang sebelum ini menimbulkan isu yang mempertikaikan seramai lebih 400,000 rakyat negeri Selangor menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM).
“Kenapa 400,000 yang menerima BR1M? Saya tidak pelik kerana rata-rata rakyat negeri ini berpendapatan bawah RM3,000 dan tidak hairanlah ramai yang perlukan bantuan kerana jika lihat 80 peratus rakyat mengalami kemiskinan bandar, memang wajar mendapat bantuan itu.
“Angka ini menunjukkan mereka masih mengalami taraf hidup yang rendah bukannya seperti yang diumumkan oleh Umno-BN dahulu. Sekiranya rakyat dalam kontek lima juta penduduk, maknanya hanya 2,500 sahaja rakyat miskin, itu tidak mungkin.
“Jadi jangan persoalkan mengapa mereka menerima BR1M,”katanya.
Tambahnya, sewajarnya Kerajaan Negeri memperkenalkan gaji minimum sebanyak RM1,500 sebulan berbanding pendapatan golongan miskin tegar yang hanya mendapat RM450 semasa pentadbiran dahulu.
“Adakah itu dikatakan negeri maju? Jadi jangan persoalkan mengapa 80 peratus rakyat negeri ini mengambil BR1M. Persoalan ini adalah dimana kredibiliti kerajaan dahulu dan sekarang dimana perkiraan itu tidak tepat.
“Saya akui di sini isu kemiskinan bandar adalah tinggi dan tahap perbelanjaan patut dipertingkatkan dan oleh kerana itu Kerajaan Negeri melaksanakan gaji minimum dan banyak program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) diperkenalkan,”katanya.

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers