Powered by Blogger.

Baka tiada peruntukan laksana program agama?


KUALA LUMPUR, 27 Mac: Ahli Parlimen Baling, Datuk Taib Azamudden Mohd Taib (gambar) mendakwa Bahagian Agama dan Kaunseling Polis Diraja Malaysia (Baka) tidak dibekalkan peruntukan daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk melaksanakan aktiviti yang sepatutnya.

Katanya, Baka diwujudkan bukan sahaja memberi khidmat kaunseling kepada keluarga polis yang bergama Islam bahkan melaksanakan aktiviti-aktiviti kerohanian.

"Sudah lama tidak diberikan peruntukan itu, jadi macam mana hendak adakan aktiviti kerohanian dalam keluarga polis dan anggota yang beragama Islam," katanya ketika dihubungi.

Malah katanya, Baka tidak perlu diletakkan di bawah pentadbiran, ini kerana akan merumitkan pelancaran aktiviti-aktiviti agama.

"Sepatutnya Baka diasingkan kepada satu unit yang lain, kerana kerja Baka adalah buat kaunseling, kuliah agama dan program-program keagamaan," katanya.

Sebelum ini, Taib Azamudden berkata, banyak rungutan daripada anggota polis menyatakan mereka tidak cukup bajet untuk melaksanakan aktiviti.

"Saya difahamkan Baka pernah diberikan peruntukan tetapi ditarik balik, akhirnya mereka tidak ada bajet untuk membuat program," katanya.

Justeru, katanya KDN perlu ambil perhatian terhadap kekangan yang dihadapi Baka kerana unit itu lebih penting untuk pegawai polis yang beragama Islam.

"Kita minta juga Baka ini bukan sahaja diwujudkan di Bukit Aman sahaja dan ia perlu diperluaskan ke kontinjen-kontinjen negeri dan juga daerah," katanya.

Terdahulu, Taib Azamudden mempertikaikan Baka diketuai oleh seorang pegawai tinggi bukan Islam berpangkat SAC ketika membahaskan usul menjunjung kasih Titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat pada 21 Mac lalu.

Bagaimanapun dakwaan itu disangkal oleh Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Rahman Dahlan dengan menjelaskan pegawai terbabit baru ditukar kepada pegawai yang beragama Islam.

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers