Powered by Blogger.

PRU13 Musim Haji: UMNO Jahil Agama?

SHAH ALAM - PAS menyifatkan kerajaan Umno-BN sebagai memperkecilkan soal agama dan hukum Islam sekiranya menetapkan tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) pada musim haji.

Ini kerana menurut Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad, sekiranya parti itu benar-benar menghormati Islam dan ibadah haji seperi yang dinyatakan, mereka tidak akan teragak-agak untuk mengadakan PRU-13 pada tarikh lain yang dirasakan sesuai.

“Kalau Kerajaan Pusat katakan mereka tahu soal hukum agama, tetapi tetap adakan PRU-13 pada musim haji, maka ia jelas menunjukkan bahawa mereka tidak menghormati haji, tidak pentingkan soal ibadat dan tidak pentingkan hak Islam untuk tentukan corak pemerintahan negara,” katanya.

Berbanding Umno-BN, PAS sentiasa berpegang pada konsep kepimpinan politik dan kepentingan Islam yang menjadi keutamaan dalam pentadbiran parti, kata Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam.

Beliau berkata, ulama PAS juga menetapkan keputusan bagi seseorang calon atau wakil calon yang dipilih itu untuk menangguh ibadah haji ke tahun hadapan sekiranya tarikh pilihan raya jatuh pada waktu tersebut.

Tambahnya, ibadah haji boleh dilaksanakan setiap tahun, manakala PRU hanya berlangsung sekali dalam tempoh antara empat hingga lima tahun.

“Kedudukan sebagai calon adalah sebagai amanah dan tanggungjawab besar yang tidak boleh diganti. Oleh itu, mereka perlu mengutamakan persoalan itu (pilihan raya) berbanding ibadah haji,” ujarnya.

Sementara itu, Datuk Mahfuz Omar ketika ditemui di parlimen mengesa kerajaan Umno-BN perlu mengeluarkan satu kenyataan muktamad bagi menjawab persoalan sama ada PRU-13 akan diadakan pada musim haji atau sebaliknya.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu menyatakan, reaksi pemimpin Umno-BN dan beberapa tokoh agama yang meminta jemaah mengutamakan ibadah haji daripada politik banyak menimbulkan spekulasi.

“Kalau mereka (kerajaan) mengatakan, pergilah(menunaikan haji), tidak mengapa. Insya Allah pilihan raya tidak diadakan, itu sepatutnya kenyataan daripada kerajaan

“Ini tidak, pergi menunaikan haji. Itu adalah keutamaan, politik adalah kedua.

“Macam mereka suruh jemaah pergi kerana pilihanraya akan diadakan untuk mengurangkan jumlah undi orang-orang yang mungkin ingin membuat perubahan pada pilihanraya akan datang,” katanya.

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers