Powered by Blogger.

Mahkamah Tolak Permohonan Lynas Corporation

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin menolak permohonan Lynas Corporation Limited dan Lynas Malaysia Sdn Bhd untuk mendapatkan injunksi terhadap pertubuhan ‘Hentikan Lynas Selamatkan Malaysia’ (SMSL) dan lima pihak lagi daripada terus menerbitkan artikel terhadap Lynas.

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk John Louis O’Hara mengetepikan permohonan Lynas dengan kos RM5,000.

Dalam keputusannya, Hakim O’Hara berkata mahkamah, pada peringkat ini, tidak dapat menyimpulkan sama ada kenyataan itu adalah fitnah atau sebaliknya, sehinggalah mahkamah mendengar keterangan dalam perbicaraan penuh.

Hakim mendapati kepentingan awam adalah elemen yang relevan dan bersetuju dengan hujah defendan bahawa orang ramai mempunyai hak terhadap maklumat itu.

“Keterangan afidavit di hadapan saya tidak cukup untuk menyakinkan mahkamah bahawa defendan akan gagal dalam perbicaraan,” katanya.

Dalam permohonan injunksi itu, Lynas memohon supaya defendan menarik balik artikel bertajuk ‘Civil Society Organisations Joint Statement on Lynas Issue: SMLS Malaysian NGO statement Against Lynas’ dari laman blognya sehingga kes saman itu diselesaikan.

Pada 19 April, Lynas Corporation of Sydney, Australia, dan Lynas Malaysia memfailkan saman itu terhadap SMSL Sdn Bhd dan dua pengarahnya, Tan Bun Teet dan Lim Sow Teow, serta tiga sukarelawan iaitu Hang Chong Leung, Lee Chow Fong dan Ismail Abu Bakar, berhubung artikel berbaur fitnah yang disiarkan dalam laman webnya pada 22 Mac.

Selepas keputusan itu, peguam defendan, Datuk Bastian Pius Vendargon memaklumkan kepada mahkamah bahawa beliau akan memohon supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuantan.

Mahkamah menetapkan 14 Ogos bagi pengurusan kes.

Sementara itu jurucakap SMSL, Tan Bun Teet melahirkan kegembiraan ke atas keputusan mahkamah dan menyifatkan ia satu kemenangan ke atas perjuangan rakyat san SMSL menentang Lynas.

Keputusan itu turut diraikan lebih 100 penyokong terdiri daripada penduduk Kuantan dan wakil-wakil organisasi masyarakat dengan membawa sepanduk untuk menujukkan perpaduan mereka terhadap tindakan fitnah Lynas.

“Ia adalah keputusan menggembirakan semua pihak. Kami lega dengan keputusan mahkamah sekaligus membuktikan kebebasan bersuara untuk menyatakan kebimbangan kami terhadap kerajaan dalam menjaga kepentingan orang ramai dan negara,” katanya. -selangorku

Posted by Unknown On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers