Powered by Blogger.

PANAS! Seorang Lagi Pemimpin BN Bakal Keluar Parti 1 April!

Khabar angin bertiup kencang bahawa pimpinan tertinggi Parti Rakyat Sarawak (PRS) yang membuat dasar dan perlembagaan parti dijangka meletakkan jawatan dan menyertai PKR lewat bulan ini.

Patrick Sibat Sujang, yang merupakan salah seorang pengasas daripada PRS, dijangka menyerahkan permohonan kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa lawatan ke Kuching pada 1 April akan datang.

Peletakan jawatan Sujang dijangka mencetuskan penghijrahan beramai-ramai dari parti komponen Barisan Najis yang bermasalah itu.


Sujang, yang juga penasihat kepada presiden PRS dan Menteri Pembangunan Tanah, James Masing berkaitan hal-hal perkara tanah adat (Native Customary Land - NCR), menawarkan dirinya sebagai calon yang berpotensi untuk kawasan Parlimen Baram.

Penyandang bahagian pilihan raya itu adalah Jacob Dungau Sagan, naib presiden kanan Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP).

Sagan juga Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Sujang meletakkan harapan kepada lebih daripada 10,000 undi Iban dan kira-kira 50% daripada baki 11.000 Kayan, Kenyah dan Penan undi.

Kesemua komuniti-komuniti ini adalah sangat marah terhadap Barisan Nasional (BN) kerana pembinaan empangan Baram yang dicadangkan oleh Ketua Menteri, Taib Mahmud.

Selain itu, dakwaan bahawa bahawa keluarga Sagan telah didakwa diberikan kontrak kerajaan dan lesen belian sebagai ganjaran untuk menyokong empangan Baram telah menimbulkan kemarahan pengundi Orang Ulu.

Sementara itu, PRS sedang mengumpul maklumat lanjut atau keterangan mengenai 'aktiviti memudaratkan' Sujang itu terhadap parti dan bakal membuat tindakan ke atasnya.

Menurut ahli PRS, aktiviti Sujang akan dibincangkan pada mesyuarat majlis tertinggi pada 14 April, 2012.

"Mesyuarat itu sepatutnya yang akan diadakan pada 7 April, tetapi ditangguhkan bagi membolehkan parti itu untuk mengumpul lebih banyak bukti terhadap Patrick (Sujang)," kata anggota majlis tertinggi PRS, yang tidak mahu namanya disiarkan.

"Ia menjangka bahawa surat tunjuk sebab mengapa tindakan tidak patut diambil terhadapnya adalah untuk dihantar selepas mesyuarat itu," katanya.

Sujang, yang merupakan seorang perunding EIA, dikenali sebagai lantang bersuara semasa mesyuarat majlis tertinggi parti itu terutama mengenai isu hak tanah adat asli, dan untuk itu beliau telah mencipta beberapa musuh-musuh dalam parti.

Sentimen anti-BN

Walau bagaimanapun, banyak idea seperti meningkatkan bilangan keluasan tanah tiga ekar kepada 14 ekar kepada setiap keluarga orang-orang yang telah disesarkan oleh Bakun, Baram, Murum dan empangan lain telah diterima pakai oleh kementerian tanah negeri.

Akhir-akhir ini, beliau secara terbuka kritikal terhadap kepimpinan parti terutamanya mengenai peraturan terkenal dari James Masing - Jangan Lawan Towkay.

Sujang bersetuju dengan peraturan Masing dalam 'majikan dengan pekerja konteks sebagai majikan yang memiliki perniagaan ini membayar gaji atau upah pekerjanya.

"Tetapi saya tidak bersetuju dengan dia bahawa wakil rakyat adalah takue dan pengundi adalah hamba.

"'Jangan Lawan Towkay' tidak boleh digunakan di sini sebagai pengundi adalah orang-orang yang wakil rakyat dan meletakkan mereka di mana mereka hari ini.

"Ia semata-mata menunjukkan keangkuhan mereka," kata Sujang.

Beliau percaya bahawa mesej Masing (Jangan Lawan Towkay) tidak sama sekali bermaksud untuk Frusis Lebi, orang cacat, yang subsidi pertanian dan kebajikan elaun yang ditarik balik atas arahan dari rakan sekerja dan Masing dan Menteri Muda Pertanian (Penyelidikan dan Pemasaran) Mong Dagang.

Sujang berkata: "mesej Masing mempunyai kesan yang lebih besar. Ini bermakna semua pemimpin parti komponen BN negeri 'Jangan Lawan Towkay', dan dalam konteks ini adalah Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang juga Ketua Menteri dan Towkay.

"Seperti yang didedahkan oleh Sarawak Report, beberapa pemimpin BN mempunyai beberapa perniagaan, kontrak kerajaan atau lesen dikeluarkan oleh Towkay itu," katanya.

"Sesiapa sahaja yang berani untuk mencabar Taib atau mempersoalkan kepimpinan beliau akan tertentu untuk menghadapi akibat kemurkaan, dan perniagaan mereka mungkin akan terjejas.

"Itu menjelaskan mengapa beberapa ahli parlimen keturunan Dayak kami kekal senyap mengenai isu-isu yang memberi kesan kepada masyarakat Dayak kerana takut ini," katanya.

Pada surat tunjuk sebab, Sujang berkata bahawa surat tunjuk sebab mungkin terlalu lewat, kerana dia boleh meletak jawatan dari parti itu

http://pkrl.blogspot.com/2012/03/panas-seorang-lagi-pemimpin-bn-bakal.html

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers