Powered by Blogger.

Mungkin Kita tak sama dengan seorang Pengemis ini



Kebiasaannya segelintir daripada kita apabila ternampak orang sedang mengutip derma akan cuba melarikan diri. Melarikan diri bukan kerana apa, tetapi malas mahu melayan karenah si pengemis. Namun jangan sangka pengemis kerjanya hanya meminta wang, tetapi yang berlaku adalah sebaliknya
 
Ia bermula pada suatu hari di China, ada sebuah  program mengutip derma amal sedang diadakan .Tujuannya utk mmbantu golongan yang susah. Tiba-tiba datang lelaki peminta sedekah (pengemis) dengan keadaan lusuh dan keadaan cacat fizikalnya. Seorang lelaki peminta sedekah oku (pengemis) datang ke tempat penerimaan derma amal. Sukarelawan yang berada di sana sempat ingin mengusir pengemis tersebut,kerana menyangka pengemis tersebut  akan meminta-minta di tempat tersebut.
Setelah di tanya ,ternyata lelaki peminta sedekah tersebut bukan ingin meminta-minta sebaliknya ingin menyumbangkan wangnya! dia mengambil semua wangnya dari mangkuk yang biasa ia gunakan untuk meminta-minta.semua sukarelawan  kagum dan terharu melihat lelaki tersebut. Mereka membantu pengemis tersebut memasukan wangnya.
Lihatlah betapa mulia hati si pengemis ini. Walaupun mereka berada di golongan orang yang susah, tetapi pemberiannya itu dianggap sebagai satu usaha ikhlas ingin membantu walaupun nilainya sedikit. Kita pula bagaimana, tidak kisahlah derma walau banyak manapun. Asalkan kita ikhlas dalam memberi.

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers