Powered by Blogger.

Kapal dah nak tenggelam, sekarang PM Najib beri rakyat ikan, bukan lagi kail

Nasi dah jadi bubur, sudah tidak boleh buat apa-apa. Begitulah keadaan UMNO sekarang ini, seperti tidak boleh dibaiki lagi. Mungkin UMNO tidak sekadar memerlukan transformasi untuk memperbaiki parti itu, tetapi lebih dari itu, mungkin reformasi lebih sesuai.


Sejak prestasi buruk dalam pilihanraya tahun 2008, UMNO masih belum menampakkan pemulihan sokongan rakyat kepada parti itu walaupun berbagai usaha telah dilakukan oleh pucuk pimpinannya.

Pendek kata, UMNO bukan setakat sakit demam tetapi telah ditimpa penyakit barah yang tidak boleh diubati, hanya menunggu ajal saja. Sekarang sudah masuk tahun ke empat penggal pilihanraya, dengan kata lain sudah memasuki pusingan terakhir. Tahun 2012 ini adalah tahun yang amat kritikal sebelum pilihanraya diadakan menjelang Mac 2013 nanti.

PM Najib sendiri telah membuat pengakuan dalam satu majlis di PD baru-baru ini, akan ada lebih banyak lagi pengumuman yang menguntungkan rakyat bakal akan diumumkan oleh beliau menjelang pilihanraya akan datang ini. PM Najib memang seorang PM yang suka membuat pengumuman. Buat masa ini beliau memang sinonim dengan gelaran Bapa Pengumuman.

Di pusingan akhir ini PM Najib banyak memberi hadiah kepada rakyat dalam bentuk ‘ikan’, bukan lagi berbentuk ‘kail’ seperti tahun-tahun sebelum ini. Ibarat menghadapi peperangan, politik mesti ada strategi dan perkiraan.

Bermula dengan duit bantuan RM100 untuk setiap pelajar sekolah, diikuti bantuan R500 untuk setiap keluarga berpendapat rendah, kenaikan gaji penjawat awam bermula Januari 2012, penghapusan dan pengurangan bayaran tol di beberapa lebuhraya.

PM Najib nampak betul-betul bermurah hati kepada rakyat, sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh PM-PM yang lain sebelum ini.

Mungkin juga PM Najib sendiri tidak yakin UMNO dan BN boleh menang pada pilihanraya tahun 2013 nanti. Dengan itu beliau ‘memperjudikan’ wang simpanan Negara yang ada. Beliau seperti sudah nekad, kalau menang dalam pilihanraya nanti, alhamdulilah dan kalau kalah, beliau tidak akan berputih mata. Tidak berputih mata kerana semua wang simpanan Negara telah kering kerana telah ‘ditabur’ kepada rakyat, dan tidak berputih mata juga kerana parti pembangkang mengambil alih kerajaan dengan tabung Negara yang kosong.

Kerana tidak yakin boleh menang, ramai juga pemimpin-pemimpin UMNO mengambil peluang dari sisa-sisa nyawa UMNO yang ada ini untuk membuat kekayaan. Banyaklah projek-projek mereka rembat untuk membuat keuntungan dan komisyen atas angin.

Kalau rakyat biasa diberi RM500 sekeluarga, tetapi pemimpin-pemimpin UMNO pula mungkin mendapat lebih dari RM5 juta setiap orang hasil keuntungan yang diperolehi dari bisnes dan projek yang menggunakan kedudukan mereka. Kalau tidak percaya, cubalah periksa nilai harta-harta yang dimiliki oleh mereka itu. Nazri Aziz sendiri pun takut untuk mengistiharkan jumlah hartanya atas alasan takut akan dirompak. Betulkah beliau takut dirompak atau beliau takut dituduh oleh rakyat sebagai ‘perompak’ kekayaan Negara?

Sikap pemimpin-pemimpin UMNO dan BN yang menggunakan kedudukan mereka untuk memperkayakan diri dan keluarga telah menjadi sebati dan amalan biasa dalam kehidupan mereka. Ia tidak lagi dianggap sebagai perbuatan yang tidak bermaruah. Sikap inilah yang sukar dikikis dari ahli-ahli UMNO masa kini, dan sikap inilah sebenarnya yang banyak menyumbang kepada kehancuran UMNO.

Ucapan slogan memperjuangkan agama, bangsa dan Negara bukan lagi ucapan yang datang dari hati mereka seperti yang pernah diucapkan oleh datuk dan moyang kita dahulu, tetapi slogan ini diucapkan sekadar untuk mengabui mata rakyat, agar rakyat terus memberi mandat kepada mereka dan dengan itu juga mereka dapat terus menimbunkan kekayaan untuk diri dan keluarga.

Sampai bila rakyat dapat diperbodoh dan ditipu? UMNO dan BN tidak boleh terus kekal dengan menipu dan memperbodohkan rakyat. Cara berfikir mereka harus berubah dengan perubahan dunia sekarang. Kalau rakyat Arab pun sekarang ini sudah pandai berfikir, apakah rakyat Malaysia juga masih bodoh?

Taktik menakut-nakutkan orang Melayu akan hilang segala-galanya kalau orang Cina memerintah, supaya orang Melayu mengundi UMNO, dan taktik menakut-nakutkan orang Cina dengan hukum hudud kalau PAS memerintah, supaya orang Cina mengundi MCA adalah amat keji sekali dan bukan amalan politik orang yang bertamadun.

Berpolitiklah dengan cara yang lebih matang, berakhlak, sesuai dengan rakyat masa kini yang rata-ratanya berilmu dan berpelajaran. Jauhi taktik kotor dan keji yang akan merendahkan martabat diri kita sendiri.

Ban Ki-Moon, Setia Usaha PBB, yang melawat Malaysia baru-baru ini telah memperingatkan pemimpin Malaysia supaya memastikan pilihanraya yang dijalankan di sini benar-benar telus dan ada kredibiliti. Kenapa belia menimbulkan isu ini dalam ucapannya? Sudah tentu beliau bercakap berasaskan fakta dan maklumat. Yang jelasnya beliau masih tidak cukup puas hati dengan perjalanan pilihanraya dan sistem demokrasi di Negara ini. Ironinya sebelum ini pemimpin BN terus mendabik dada memberitahu rakyat bahawa pilihanraya di Negara ini adalah bebas dan adil. Apakah Ban Ki-Moon yang bodoh?

Ada orang kata, UMNO perlu kalah dulu sebelum bangkit semula dan membetulkan kesilapan untuk mencapai kemenangan pada masa akan datang.

UMNO adalah satu-satunya parti politik berasaskan kaum yang masih berkuasa di dunia. Amalan Apartheid telah lenyap di dunia dan ditentang oleh manusia sejagat, oleh itu UMNO harus menjauhkan partinya dari elemen dan amalan Apartheid, kalau mahu UMNO disokong oleh rakyat semula.

Umno tidak harus mengambil pendekatan berperang dengan rakyat atau menggalakkan ‘permusuhan’ di kalangan rakyat. Sebaliknya UMNO harus bekerja bersama-sama rakyat tanpa mengira kaum untuk membawa Malaysia ke arah yang lebih gemilang. Dasar pecah dan perintah yang diwarisi dari penjajah demi untuk mengekalkan kuasa tidak patut menjadi amalan parti UMNO, kerana ia tidak baik dan tidak membantu untuk menuju kearah pembentukan Negara bangsa.

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers