Powered by Blogger.

Ketua Menteri Pulau Pinang diugut

GEORGE TOWN, : Keselamatan diri Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng tidak boleh diambil ringan oleh pihak berkuasa ekoran fitnah bahaya dan rasis yang dimainkan UMNO, TV3 dan Utusan Malaysia kononnya tanah masjid dilesapkan.

Susulan daripada itu, Guan Eng telah diancam secara peribadi oleh pertubuhan perkauman Perkasa dan pemimpin-pemimpin UMNO yang mengugutnya dengan keganasan dan bahasa yang penuh kebencian.

Pegawai Khas Ketua Menteri, Zairil Khir Johari berkata, titnah-fitnah itu telah disiarkan secara berulang kali di kaca televisyen serta media cetak kawalan Barisan Nasional untuk mencetuskan kebencian terhadap masyarakat terhadap Guan Eng.

Katanya, fitnah Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang kononnya Guan Eng telah menjual atau melenyapkan tanah masjid tidak boleh diambil ringan seperti jenaka April Fool kerana ia adalah pembohongan besar.

“Walau pun Ketua Menteri telah membidas dakwaan ini sebagai fitnah terdesak oleh UMNO Pulau Pinang untuk memenangi kembali sokongan orang Melayu di Pulau Pinang, UMNO, TV3 dan Utusan Malaysia masih lagi meneruskan usaha untuk menyiarkan fitnah bahaya ini.

“Media kawalan BN bukan sahaja tidak menyiarkan kenyataan balas Ketua Menteri, malah kenyataan penjelasan oleh Datuk Seri Nazir Ariff (bagi pihak pemaju) yang telah memenangi tender terbuka untuk tanah Bayan Mutiara 102.3 ekar juga tidak disiarkan. Ini adalah amat tidak bertanggungjawab dan tidak beretika,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Zairil yang juga Setiausaha Politik kepada Setiausaha Agung DAP, ramai rakyat Malaysia, khususnya yang beragama Islam, berasa terganggu dengan fitnah-fitnah yang dimainkan ini, dan telah minta penjelasan daripada Ketua Menteri.

Katanya, orang Melayu khususnya amat terkejut apabila mereka sedar bahawa dakwaan-dakwaan ini hanyalah fitnah jahat UMNO dan lantas menyuarakan kebimbangan mereka terhadap keselamatan Ketua Menteri.

“Dua hari lalu, iaitu pada hari Jumaat, Perkasa telah melakukan demonstrasi terhadap Ketua Menteri atas dasar fitnah-fitnah tersebut di Komtar.

“Saya telah dimaklumkan bahawa Perkasa telah berkelakuan secara tidak beradab dan ganas, sampai mengugut untuk menentang Ketua Menteri secara peribadi seperti yang dilaporkan dalam New Straits Times pada 31 Mac 2012 sekiranya Ketua Menteri tidak menjawab dalam masa 7 hari.

“Adakah Perkasa akan menganjurkan demonstrasi yang sama dan membuat ugutan yang sama terhadap UMNO jika dakwaan-dakwaan ini dibuktikan sebagai fitnah dan pembohongan?” tambah beliau.

Beliau menegaskan bahawa UMNO, TV3 dan Utusan Malaysia telah diberi amaran untuk bertanggungjawab sepenuhnya jika keselamatan Ketua Menteri Pulau Pinang terjejas.

Menurutnya, pihak polis juga harus mengambil berat tentang impak fitnah-fitnah UMNO yang mungkin menjejaskan keselamatan Ketua Menteri.

“Ini bukanlah kali pertama Ketua Menteri diserang dengan fitnah. Malah, anak Guan Eng juga telah difitnah oleh Umno-Online yang mendakwa bahawa beliau telah mencabul kehormatan seorang pelajar perempuan dan juga kononnya Ketua Menteri telah membayar RM200,000 sebagai sogokan untuk menutup skandal tersebut.

“Walau pun kejadian ini telah dibuktikan sebagai fitnah, sampai sekarang tidak ada tindakan yang diambil oleh pihak polis,” ujarnya.

Zairil menambah bahawa fitnah UMNO terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang boleh dikaitkan dengan seminar anjuran Jabatan Pelajaran Johor atas topik “ancaman Kristianisasi” kepada orang Islam.

Beliau menjelaskan, walau pun tajuk seminar telah ditukar, cubaan untuk mememburukkan dan membenci agama lain adalah sangat bahaya dan perlu dihentikan kerana ia bertentangan dengan konsep 1Malaysia yang dilaung-laungkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga Presiden UMNO.

Katanya, sikap suka memfitnah serta membenci orang lain semata-mata kerana berbeza agama tidak serasi dengan objektif untuk membangunkan masyarakat berbilang kaum yang bersatu dan harmoni. – Roketkini.com

Posted by admin:007dunia On 0 comments
Jika artikel ini bermanfaat,bagikan kepada rekan melalui:

10 Berita Terbaru

Popular post

My Ping in TotalPing.com Submit Your Site To The Web's Top 50 Search Engines for Free!

Berita Semasa Online

Portal Sumber Ilmu Online

Feed Link Sahabat

Geng Blogger Hebat

Followers